måndag 22 augusti 2011

Norgesafari 2011 Torsdag 11/8

Lugn o fin dag även denna. Det betyder långtur. Peter åker med Dan idag så jag kör ensam i min båt. Vädret växlar snabbt, det är förklaringen till att bilder tagna samma dag kan visaq så olika väder...

Det finns några smala sund som förbinder fjorden med havet utanför, där strömmar det på ganska bra när tidvattnet drar. Sen är det broar över sunden vilket är kända fiskställen på många platser.
En knapp timmes gångtid tog oss till vårt utvalda sund och vi kunde börja fiska. Togs inte så mycket att yvas över, lite små Torskar och Sejar.

Jag hade bestämt att försöka pilka med lite större grejer för att försöka hitta större Sej och kanske nån Torsk. Det visade sig inte vara så lätt, de små Sejarna högg även på grovre grejer plus att jag felkrokade en del med så stora krok. Det gillar jag inte så det fick bli ett test med stor jigg efter botten, under Sejstimmet.

Det högg direkt! Yes! Men den kändes inte så stor förstås... Upp kommer en Långa på ett kilo...

Hängde på Peter o Dan ut till bron, de hade lagt sig att driftmeta där och fick en del meddelade de över radio.
När jag kom dit ut hade de fått några fina firrar, speciellt Dan var nöjd, några fina Koljor hade han dragit.

Eftersom det var så lugnt stack jag ut i havet åt Smöla till, det låg en hop med tyskar och pilkade Småsej vid en fiskodling. Jag studerade dem ett tag för att se om de fick nåt större men drog mig sedan in i sundet igen. Min bästa fisk för dagen blev ett pers på Bleka, 61 cm.

Småningom började det blåsa upp lite och vi beslöt därför att dra oss hemåt. På hemvägen stannade jag på ett favoritställe inte så långt "hemifrån" och drog i rask takt fyra Långor o en Mindre Kungsfisk, inget stort. Fisket går även här i perioder och det är inte så lätt att pricka rätt trots många fisketimmar.

Genrellt är det bäst fiske när vattnet rör sig. Dels verkar firrarna var mer aktiva då och så kan man som tidigare nämnts fiska av större områden. Sen vill man ju att driften ska gå i rätt riktning också, att drifta i uppförsbacke är tex ingen hit, man sätter massvis med tackel och fiskar också mer "räddhågset" än på slätare botten eller i nerförsbacke.



Peter o Dan på väg.



Så brant så det nästan är löjligt.



En av broarna.



Torsk och Kolja.



Dans största Kolja för dagen, 68 cm, 2860 gram.




.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar