tisdag 16 augusti 2011

Norgesafari 2011 Söndag 7/8

Upp o hoppa kl 7, här ska fiskas. Fint väder men lite blåsigt. Djupfiske stod på menyn. Hade satt en WP på ett område med djup ner mot 500 meter. Som agn fick det bli Småsej. Anser att Makrillen är ett bättre agn men det hade vi ju ingen.

Fram med stora utrustningen och sk flappertackel. Det tar säkert tio minuter att få ner grejerna till dessa djup trots sänke på 600 gram. Tyvärr var drifthastigheten väldigt låg vilket dels gör att man inte kan fiska av större områden, dels ökar trassenrisken markant. Jag hade stora problem med trassel, till slut kom jag på att det var mina spridarbommar som var för mjuka och de klarade därför inte att hålla tafsen från huvudlinan med generaltrassel som följd. När jag bytte till kortare tafs och glidbom gick det bättre.

Jag fick en fin Lubb på 7000 gr 85 cm. Dan o Peter fick några mindre Lubbar och Långor o Mindre Kungsfisk. Glömde fota den så bild från Dans kamera kommer senare.

När vi inte orkade mer drog vi oss in på grundare vatten. Jag fick en Torsk på 5300 gr, 83 cm. Personbästa för mig var det. Tog på endast 12 meters djup på ett haspespö så det var en rejäl fight med flera längre linutdrag. Kul!
Dan tog nån Glysa, Mindre Kungsfisk och en Bleka

Fisket var som tidigare nämnts rätt mediokert och jag kan redan nu säga att större delen av veckan gick i samma tecken, få fiskar och de vi fick var ganska små.

På kvällen efter maten började det regna men vi gav oss ut en kort sväng ändå, helt onödigt skulle det visa sig, inte ett napp.



Första dagarna har man ordning på allt.




Färdig flapper




5300 gr, 83 cm.




Långa i årets standardformat.



.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar