söndag 26 september 2010

Öresund 25/9

Peter o Benny for ner till Dan på fredag kväll, sover över och alla tre åker till Helsingborg tidigt lördag morgon.

Först sillfiske till agn, gick på ett kick, massor med stor fin sill inne. Blåste dock en del så vi fick vända in och hämta mina sjösjukepiller som jag glömt i bilen. Har så jävla lätt att bli sjösjuk, har faktiskt hänt flera gånger på insjöar när det går sjö och jag måste greja med nåt i båten. Värdelöst, men så är det.


En av många...väldigt många.


Stack sen uppåt danska sidan till ovanför slottet och driftade efter Pigg och Slätvar, gick inte. Nån sandskädda var det enda som behagade ta på våra sillstrimlor. Tröttnade efter ett par timmar och drog ner mot Disken, där var det mycket lugnare, riktigt behagligt stundtals. Sandisar, en Rödspätta, en Skrubba lite små Torskar blev det här. Gick sen över mot svenska sidan till kanten från 30 meter upp till 10. Där var mycket stim men det var mest Sill. Dan fick en Knot.

Knot, ganska fin


Spätta


Vi var 3 gubbar i min båt, det är trevligt men trångt och speciellt transporterna är besvärliga. 6-8 knop och skvätter som fan. Frestar motorn gör det också.



Dan o Peter


Summerat var det väl sisådär, trevligt socialt men sämre fiske. Endast sju arter jämföra med nio för Dan och mig i våras.

Angående bete hade vi räkor och sill men ingen sand eller borstmask. Ringde ner i fredags men det var slut. Jag hade glömt mina Gulp-sandmaskar hemma men Peter lyckades rota fram några ur sin väska som vi provade. Funkade faktiskt alldeles utmärkt. Satte man dem på släpet efter glidbommen högg det nästan direkt. Fler ska inhandlas. Förbannat dyra, rena rånet, men funkar tydligen ibland. (10 st 6" kostar 84:- på Olssons.)
Bra att ha som reserv. Men inget slår äkta vara förstås. Nästa gång, då minsann...



Dans nya hobby, knyppling





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar