måndag 13 september 2010

Norge Torsdag 26/8 Eftermiddag

Lystring! Maten idag består av panerad Vitlingfilé med stekta rotfrukter o grönsaker. Remouladsås eller majonäs. Till detta serveras knäckebröd med ost och sval smuggelöl. Lediga!


Efter mat och välbehövlig vila ger vi oss ut på eftermiddagstur. Mete, mestadels djupt var målet igen. Dan och Tomas drog österut mot långadjupen. Nån mindre Långa och några skapliga Lubbar lurades. Tomas bästa Lubb 87cm 4750 gr kom upp här. Dan får en riktigt fin Lubb på 90 cm och hela 9600 gr. Fint jobbat!


9600 gr, 90 cm



Benny och Peter ville testa en ny kant och drog i västerled. Peter börjar våndas över sin totala lubbtorka så vi tänker försöka råda bot på den. Det lyckas emellertid inget vidare. Jag har min fina Sej från Åndalsnes -09 i minnet och tacklar upp en 200 gr pilk med två 10/0 röda makkar som upphängare för speedjigging.
Släpper rakt ner till 150 meter och börjar en snabb upptagning med små pauser. Efter ca 50 m blir det stopp. Fisk! Trögt som fasen och flera häftiga utdrag tyder på storsej. Yes! Efter ett tag blir jag dock misstänksam, känns som fler än en. Tyvärr besannas mina farhågor. Doublé. 5100 87 cm & 3550 omätt. Härliga fiskar ändå, jag älskar de stridbara sejarna!


Doublé 5,1 & 3,55



Får strax rapport om att Tomas fått en Sej på 87 cm han också. Den vägde 4750.
Vi lämnar området och far, inte åt helvete men näst intill...
Vid Fyren är en riktigt brant kant, som en vägg, troligen stora stenblock eller klippor på 70 ut till 170 meter. Bottennapp och konstiga djupangivelser hela tiden. Två drifter ger två Lubbar runt 2kg, tyvärr ingen till Peter nu heller. Väldigt svårfiskat område och nappen upphör också.

När mörkret faller tar hajarna över djupen. Blåkäxor och någon Hågäl tar upphängaragnen och trasar sönder de större betena. Vi kör på ett tag, Dan o Tomas tar omväxlande nya rekord på Blåkäxa. Tomas avgår till sist med segern via en fining på 50 cm blankt, har för mig den vägde nåt över 600 gr, rätta mig om jag har fel.




The Champ!


Vi övergår också till hajmete och här glänser Peter. 5 Blåkäxor varav en 48 cm 540 gram. Grattis, fin fisk.
Jag fick fyra men de var små allihop.

Peters första Blåkäxa, glad som en speleman.
I hamn sent, riktigt mörkt. Lång dag, men roligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar