torsdag 16 september 2010

Norge Lördag 28/8

Efter snart en veckas intensivt fiske är det lätt att tappa fokus. Denna förmiddag blev en ganska velig historia. Regnade ordentligt och iskalla fallvindar från bergen lite till o från.
Körde långt neråt fjorden mot en större fiskodling vi sett tidigare. Samma taktik som förra gången vi fiskade nära en odling var det tänkt men drifterna stämde inte alls, antingen drev vi rätt in mot kassarna eller rakt utmed land.

Vi lade ner efter ett par försök. När vi skulle flytta hade vi nått 200 meters djup och vi började veva upp tacklen. När jag låg ca 40 meter över botten kände jag nåt.
-Hm, undrar om jag inte hade napp, sade jag till Peter. Ah, det vete fan, nu känns inget.
Fortsatte veva och efter ett tjugotal meter var det där igen och jag flängde till med ett "gösmothugg" dvs snabbt, kort och hårt. Jodå, nu satt det nåt där!

Kändes mycket mystiskt, tungt som fan och rätt som det är lättar det helt för att strax dra ut nån meter lina. Inte en aning om vad detta är?
Till slut fick jag upp nåt i alla fall...






Vi drog oss hemåt hamnen och testade lite häckla och plockade småsej och Makrill till kvällens fiske. Sen blev det att åka hem och laga middag, stekt Makrill idag igen. Men det är så jäkla gott!



En Tomas som ser havlvnöjd ut

Dan och Tomas hade en idé om att fara till ett ställe med några grundtoppar på kvällen och göra ett försök på Piggahaj. Det fanns hela tiden massor med mindre Sej och Makrill i det området och teorin gick ut på att hajarna skulle komma in på kvällen och jaga där.

Vi började med att reka lite med ekoloden, sen lade vi drifterna så båtarna passerade topparna.

Småsej på ekolodet



Piggisarna hade tyvärr inte hört talas om denna teori vilket gjorde att vi aldrig möttes så att säga. Vi fick alltså inga. Men Hågäl och Blåkäxa fick vi. Börjar i ärlighetens namn bli rätt trött på Käxor nu...

En o annan art utom de jag nämnt hittills har kommit upp, kommer att göra en artlista på de vi fick efter sista norgebloggen. Måste ha hjälp av Dan att stämma av den listan. Kan säga att vi fick en art mer än förra året i alla fall...

En ganska medioker fiske dag men som någon så vist myntat:

En dålig dag på sjön är alltid bättre än en bra dag på jobbet. Så sant som det är sagt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar