tisdag 21 september 2010

Norge Söndag 29/8

Sista dagen! Redan? Tiden går fort när man har roligt.
En satsning på relativt grunt vatten, kanske plattfisk och knot? Ett trångt sund som såg lovande ut uppsöktes, var en liten bit att köra men vi börjar bli vana... Sundet var som en älv kan man säga, ett par hundra meter långt med ungefär samma bredd överallt.
Första tvåhundra metrarna är det mellan 25-35 m. Sen grundar det snabbt upp till 6-8 meter under en längre sträcka innan det faller av igen, som en tröskel liksom. På det grunda var det massor med grov växtlighet som omöjliggjorde fiske.

Driften gick från mynningen och mot det grunda med rask fart, drivankare nödvändigt. Så länge vi hade ström/drift nappade det men sen avtog det.

Vi fick lite plattisar, tex Rödspätta och Peter fick en fin Sandskädda på 35 cm.

Rätt som det är anropar en bedrövad Dan, Tomas har fått en superfin Fenknot, vår första nånsin!



Vanlig Knot, 39 cm. Stendö.


Jag fick på en liten Torsk och när jag vevade upp stod jag och tittade ner i vattnet och fick se min lilla torsk närma sig ytan. När ca fyra meter återstår ser jag en stor skugga som växer fram till en fisk på dryga metern. Jävlar, Hälleflundra tänker jag. Det är det naturligtvis inte, mer troligt en fin stortorsk som förföljer den lilla. Jag metar frenetiskt med den lille utan resultat, den vänder ner mot botten och är borta. Men lite fiskefrossa blev det allt.
>

Fenknot, 49 jävla cm, 920 gram.


Benny fick en fin vanlig Knot som satt illa, baljan. Bud gick att om fler knotar i matstorlek kom upp så var de att betrakta som dagens middag. Totalt sparade vi sex st knotar som filéades och åts med god aptit. Jag har tyckt de är för söta att slå ihjäl men de var riktigt goda. Fast vitt kött.





Typ!

Full drift, böjt spö!



När strömmen avtog drog vi neråt och hittade lite Blågyltor och mindre Långa. Inget större.

På hemvägen stannade vi till igen och tog ett par drifter, då kom en fiskebåt och körde runt oss två varv, drog iväg en bit och vräkte sen ut två långa jävla nät mitt i sundet. Godnatt, bara att ge sig av. Tack för den Ola Norrman.



Dan och Tomas hade lite brått hem, Tomas ville inte gärna missa sitt flyg till Kina så de valde att avsluta Safarin och plocka ihop.Benny o Peter bestämde att ta ett pass till efter middagen. Vi stack ut till Havsörnsön för att se om det fanns lite Makrill att ta hem och nån metdrift över grundtopparna.
Makrill fanns som vanligt plenty så vi kunde snabbt övergå till metet. Benny fick sin första Kolja, ingen best men min första. Lite småsej och knäppa makrillar som nappade när de inte skulle senare tacklade Peter upp ett lite större mete. Flådde gummit av en stor Makk och agnade. Rätt som det är gör han ett bestämt mothugg. Fisk! Fin fisk! Ett tag tror han på hälle men småningom kommer en stor silvergrå fisk med ett jäkla garnityr.
-Va fan é de här, säger Peter?
-EN KUMMEL! Ylar jag. Kummel är ingen hypersällsynt fisk i dessa vatten men denna var, för att citera en arbetskamrat till mig GIGANTISK!!
Det är bara att gratulera till resans överlägset bästa fisk.


Peters Kummel. 96 cm 7050 gram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar