måndag 6 augusti 2012

Lite nervöst där ett tag...

Peter o Benny var på Essjön med främsta syfte att testköra Yamaha´n innan Norge, har ju inte kört den mer än en liten stund och den är ju inte tillverkad igår direkt.

Först körde vi en tiominuterssväng på fullskaft och stannade och vertikalade nån timme. Vi kunde glatt konstatera att Lindern gör 20 knop med två gubbar i plattvatten. Riktigt juste!
Därefter en kvarts full rulle igen, (nu kom jag på var det uttrycket kommer ifrån!!) upp till ett ställe där vi tänkt stanna för att meta upp de sista mörtarna från baljan i jordkällaren.

När vi närmade oss tänkte jag att det var lika bra att ta en större sväng över en närliggande fjärd, vi hängde på en vattenskidåkare med gott resultat, vi hade tagit honom på upploppet. Svängde in mot fiskestället och då...  Bööö......  och motorn tvärdog!!

Vi glodde som två fåntrattar på varann... -Å va fan var det här nu då?
Drog i snöret och den startade direkt, full fart igen, funkar kanon. Vi konfererar lite och är överrens om att det nog inte blir nån Norgeresa för den motorn, trots att den går fint igen.

Hinner inte mer än börja glädja sig över att den trots allt går bra innan den bluddrar och dör. Startar om och den går hjälpligt i 4-5 knop men inte mer. Då vi befinner oss några kilometer från hamnen med endast en bakvänd elmotor som alternativ,  mekar vi inget utan kör långsamt hemåt, klart besvikna på denna motor som både ser bra ut och gick så fint så länge det nu varade...

Väl framme testar vi lite olika tricks och när man drar ut och trycker in choken får den sprutt en liten stund. -Hmm... för lite soppa tror vi. Hänger ut över akterspegeln och demonterar bensinfiltret.
-Huga, fullt med nåt som ser ut som grönt tvättpulver ungefär.

Gör rent filtret och återmonterar grejerna, pumpar fram nytt bränsle och...  Wroommm! Går som ett spjut igen. Kör som tokar över hela sjön och försöker provocera fram nåt bludder utan resultat. Vi enas om att problemet är löst och att det blir Yamaha till Norge trots allt.

Epilog: Planen till norge är att ansluta min 12-literstank som hör till "originalmotorn" dvs den 15 hk Mercury som jag brukar köra med. Ville bara förvissa mig om att Yamahan gick som den skulle och använde därför den 25-literstank jag fick med Yamman.
Väl hemma efter dagens eskapad tömde jag tanken på bensin genom ett fin sil och där var gott om det gröna pulvret kan jag lova. Troligen har förre ägaren hämtat soppa på macken i nån gammal jeepdunk eller nåt...

Fytte fan,  kan livligt föreställa mig scenariot där vi sprutar fram över den stora norska fjorden, ut mot en veckas intensivt fiske och motorn bara -Bööööö.... 

Jaha, fiskade vi nåt igår då, eller åkte vi bara båt? Jag kan väl säga såhär: En av oss fick fisk. Och det var inte Peter...


Tagen till nåder.




Grov Gös #1




Grov Gädda




Grov Gös #2




"-En gång fick jag en såhär stor fisk. Och sen vaknade jag."




.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar