lördag 8 oktober 2011

Mer folk än i kyrkan...

Idag var det lovat 5 m/s och i morgon 7 så det gällde att passa på. For till Rundsjön tidig förmiddag. Denna årstid är härlig för den som inte gillar att trängas på sjön, tex undertecknad.
Sjösatte och riggade spöna för jigg, vertikal och pimpel. Styrde sedan i solskenet kosan mot första stället.

-Vad skådar mitt norra öga??

En båt? På min plats! Ok, sjön är stor, väljer väl en annan plats då då. När jag tittar mig omkring ser jag till min förskräckelse att sjön vimlar av båtar. Minst 5-6 stycken, minst alltså, kan vara sju också.

Båtpimpeltävling...

Ja, ja, det är inget att göra, flera av "mina" platser är lediga. Bäst gick pimpel. På vertikalpirk fick jag ganska många små, bytte till balans och storleken ökade men antalet minskade.

Några på kastjigg och två på min nya rigg, den jag skrev om häromdagen. Den funkar, jag visste väl det  :-)

Totalt ett trettiotal abborrar varav 9 st + en gädda behölls för att ge till min tacksamma granne Anton, han blir lika glad var gång han får fisk. Kommer sällan ut på sjön själv nu på gamladar.

Gäddan ja, den klippte en balansare så det sjöng i grejerna, drog ut lina gång på gång, tur att det är "slirbroms" på pimpelspöt. Hade att göra en bra stund med den. Vis av tidigare möten i höst hade jag en nylontafs på 0,50 närmast pirken. Så denna gång drog jag längsta stråt, gädduschling!


Nyriggen



Denna har garanterat sparat flera tusen spänn i räddade drag genom åren. Balansaren satt i en gren.



Gäddan 3015gr, största borren 395gr, 32cm.



.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar