söndag 23 oktober 2011

Lite gösfiske som omväxling

Om vädret hade tillåtit hade det blivit den gäckande Glan. Med det uttalandet menar jag att det är en sjö jag väldans gärna vill fiska på men det fisket är så väderberoende så det har hittills endast gått att få till en enda tur dit. Gränsen för att kunna fiska vettigt går vid ca 4 m/s. Idag hade de lovat just 4 men med upp till 8 i byarna. Blev alltså inget Glan denna helg heller...

Istället åkte vi till en mindre ej så vindkänslig sjö bortåt Kalmarhållet. Vertikalfiske såklart.
Efter en liten stund fiske säger Peter helt apropå:

- Att man knappt aldrig får nån abborre på vertikal? Inte svårt att räkna ut vad som hände? Just det, först drar jag en borre och sen Peter två st direkt.

Efter det var det jädrigt trögt fiske, 5 gösar på ca tre timmar, Peter fick de största, de tog på en egenhändigt tillverkad kaninstrimla.

Jörgen från Kisa var där och han hade hittat en håla där han ensam hade fått 7 st, men inga större.

Mot slutet satte jag på Safaririggen med en lila/vit HardNose och det small på direkt. Tog några i snabb följd och dagens resultat blev 11 gösar i vår båt. 4 fick syna baljan, resten retur. Gott väder, men lite besvärande vind en stund mitt på dagen. Men varje dag utan minusgrader är en vinstlott!


Kaninborre? Kolla in jiggen...




Typisk storlek i denna sjö.




Också kaninjigg




Liten men hungrig





.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar