söndag 2 oktober 2011

Det ska vara enkelt

Gillar inte krångliga tackel som trasslar o jävlas. Därför passar mig vertikal, jiggning, spinn o dylika fiskesätt utmärkt.

Har provat Dropshot med ganska dålig utdelning, teorin bakom fiskesättet gillar jag men det är lite krångligt att få till knuten som gör att kroken står rätt från linan. Tycker även det verkar lite si och så med en liten enkelkrok längst fram på jiggen.

Dessutom svårt att känna jiggen, men det är nog brist på rutin.

Tänka, tänka... Efter lite prövande har jag nu en rigg som verkar funka bra. En slags korsning mellan VertikalJigg (VJ) och DropShot (DS).


Tacklad för fiske.




Jiggbyte


Detaljstudie


Fördelarna med denna rigg är som jag ser det lättheten att byta jigg och sänke. Vill man går det att limma jiggen på pinnen med superlim, då mister man förstås flexibiliteten med snabba jiggbyten.
Även sänkestafsens längd kan ändras om man vill fiska nära eller längre från botten.

Ser detta som ett komplement till vanligt VJ, verkar som att just ruskandet av jiggen triggar ibland.

Det som funkat för mig är att fiska med lite längre lina är på vanligt VJ, har alltså bara testat vid driftfiske. Tack vare riggens vikt är det mycket lätt att ruska jiggen med spöt eller låta jiggen falla ner på botten och sen lyfta till sänket tar emot. Har fått flera fiskar på detta, tyvärr verkar det även locka de gröna bananerna till matbordet.

På tal om det... en del förespråkar Fluorocarbon eller HardMono som en gäddsäker tafs. Inte vet jag om det finns tandlösa gäddor i andra sjöar, men där jag fiskar river det bara till och sen är man av med grejorna.
Köpte HardMono för säkert 7-8 år sen och kör för närvarande med 0,38 FC till VJ men mot gäddan hjälper det föga.

Till riggen ovan ska jag pröva 0,41 flätlina och tunn stålwire, hoppas inte gösarna uteblir, de kan ju som bekant vara kinkiga mot för grova tackel...



.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar