måndag 9 september 2013

Vitlinglyra och Guldlax.

Ytterligare en art till samlingen på 2013 års Norgesafari. Vi har arten sedan förut, men alltså inte tidigare i år. Bra jobbat Dan.

Hemresan närmar sig och vi lägger in en offensiv. Dan tar en fin Kummel. Metern blankt och nära 6 kg.
Peter fiskar upp en spännande art från ganska stort djup, vi har två arter att välja på, en ganska stor Silverfisk eller en ganska liten Guldlax. Lite litteraturkonsultation och fjällräknande senare fastslår vi att det är en Guldlax. Ny art för Peter. Grattis.

Kul med lite udda arter. Glömmer aldrig när vi var i Åndalsnes och Mats B föraktfullt fnyser att Silverfiskar har han minsann i badrummet om han nu skulle vilja fånga såna, och några böghajar (Blåkäxor) ville han absolut inte komma i närheten av.

Då vi som sagt redan ligger nära 15-kilosgränsen tar vi det lite vackert med Kummelfisket och likaså vill vi helst inte ha några 5 kiloslångor heller. I vår båt satsar vi därför på fiske på stället där Peter fick sin 132 cm Långa. Agnade med varsin hel fisk, Makrill resp Sej. För att skydda linan ovanför bommen satte jag på en upphängartafs som jag betade med lite Makrill.

Att en 15-kiloslånga väger fläsk även som filé, valde vi att ignorera. Vi trodde väl inte på allvar att vi skulle få nån heller.

Nedsläpp på 100 meter, Peter var först nere och hade efter ett tag ett napp som ej fastnade. När mitt mete var nere hade jag ett napp direkt. Mothugg o fast fisk. Nu hoppades jag på en riktigt stor Långa eller Lubb. Nåt annat som klarat sluka en enkilos Sej på direkten kunde jag ej tänka mig.

Efter en stunds pumpande insåg jag att detta inte var en bamsefisk. Kranar upp den utan pardon, jag ville ju INTE ha en femkilos Långa, sade jag ju...

Döm om min förvåning när det visar sig vara en grym Kummel som tagit en upphängare, hade totalt glömt att jag hade dem på också.
Den visar sig bli vår längsta, 104 cm 6875 gram. Yes! Nytt PB igen.

Lite osorterade bilder och alla arter kommer i nästa inlägg. //Benny


104cm 6875gr.





Vitlinglyra 23cm.





En meter Kummel.




Guldlax 33cm.




Tjoosigt...




.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar