söndag 11 augusti 2013

Den årliga Norgesafarin närmar sig.

Som vanligt kommer vi att blogga i efterhand, dåligt med bredband och framför allt dåligt med tid för annat än fiske i Norge...

Vi kommer åka på tre man i år igen, Tomas som bor o jobbar i Kina kunde inte komma ifrån. Dock var han här med fru o barn o hälsade på i helgen. Skapligt norgesugen var han kan jag säga.

I år går färden till fjordana innanför Molde. Artfiske är som vanligt målet. Över sextio arter har genom åren identifieras i dessa djupa fjordarmar. Alla dessa arter är väl inte realistiska att fiska efter under en dryg veckas satsning. Men vi har fått 24 arter bästa året, så över 20 hoppas vi på även i år...

Intensivt båtmeckande, tackelbindande och rörpilksgjutande har präglat de senaste veckorna. Nu börjar det bli klart som tur är. Sista tiden innan avresan ska jag spendera på att vila upp mig. Bortsett från att arbetsgivaren av någon för mig obegriplig anledning vill att man ska titta in på jobbet då o då...

Inredningen i Örnviken är ditsatt som prov, efter årets resa ska jag riva ut allt och bygga "på riktigt" när jag vet hur vi vill ha det. Mer om detta senare i höst.

En ny rätt seriös kyllåda att ha i båten har jag byggt av material från Biltema och jobbets sopcontainer. En lös botten som döljer åtta isklampar och 36mm skumisolering i hela lådan gör att fisken håller sig fräsch hela dagen även om omgivningstempen är hög.

En mindre låda byggd på samma sätt, till skuret agn måste man ju ha, eller hur? Tre klampar rymmer den.

Kampen om Grönspättan (vårt vandringspris till den som vinner den prestigefyllda Norgesafarin) kommer att bli hård men rättvis. (Om jag vinner alltså, annars är det orättvist). Dan påstår att det är lika bra att jag tittar noga på den nu, för sen kommer jag inte se den på mycket länge igen... Jadu, Dan, om jag inte minns fel lät det ungefär likadant förra året? Än hänger den på min vägg i alla fall...//Benny



Lite nyskördat, äta bör man...




Ekolodslådan till vänster. Många spöhållare är manligt!




Fisklådan invändigt.




Och utvändigt. Agnlådan uppe till höger i bild.






.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar