fredag 24 februari 2012

Smet från jobbet.

Isarna ligger nog bara denna helgen också så vid lunch tackade jag för mig och drog en repa på Rundsjön. Första hålet kl 13 prick. Hade med ekolod och djupkarta och letade efter Abborrstim. Eller betesfiskstim. 

Fann betesfisk först på 18 meter men ingen Abborre verkade vara i närheten. Drog mig inåt lite grundare vatten och hittade lite strimmor med fisk på lodet. Rätt som det var kom det in feta bollar och med dem borrarna. Inga stora tyvärr men fick fatt i ett drygt tjog, de flesta ur samma hål.

Betesfisken som jag först trodde var Nors, visade sig vara småmört, se bild nedan.

Isen är inget vidare, riktig sk grogg-is. Tjugo cm tjock dock och det är den översta halvan av isen som är sämst. Blåste satan när jag skulle hem vi kl 3. Kälken stod rakt ut i vindriktningen och stannade jag var jag tvungen att tjudra den med ispiken.

Kämpade på hemåt i motvinden och gick o glodde ner i isen. Rätt som det var kände jag hur det liksom gav vika under ena foten.

Jävlar! Stoppade på fläcken och då hörde jag hur det krasade runt mig. Nu blir det bada av tänkte jag. Stod helt still och insåg då att det bara krasade när jag rörde på huvudet. Och inte kände jag nåt mer under fötterna heller.

Hade bara  trampat på en liten lös isbit och det krasande ljudet var mössans kardborreband som skrapade mot kragen. Phu! Lite svettigt en sekund där...



Grogg, någon?




Action!




Bevismaterial.




Sliter i förtöjningen.




.

2 kommentarer:

  1. Hade också tänkt försöka idag, men det är ca: två meter mellan land och isen här

    SvaraRadera