söndag 26 februari 2012

Fiske i Peking.

Hatar att knö med andra fiskare men ibland har man inget val. Peter o Benny for till Nörrköping för lite fiske i strömmen. För de som inte vet handlar det om att stå på kajerna mitt inne i stan och slänga lite snett uppströms för att sen vänta ut sänkets rullande över den steinga botten tills det hela stannar av nedströms. Låter kul va?

Rapporterna talade om bra med gös på premiären för nån vecka sedan så hoppet stod till en februarivampyr. Började inte så bra med att rullen på mitt jiggspö gick vansinnigt trögt att veva. Jag hade haft isär rullen i höstas och bytt fett men klantigt nog lagt i lite för styvt fett så i morgonens minusgader var det bara att byta till reservspö med vidhängande B-rulle.

Ett snäpp grövre grejer gjorde det hela lite tungmanövrerat, men jag hade ju med mig ett reserv i alla fall...

Asmin, K-E och Kalle hade åkt egen bil upp och Asmin visade sig bli dagens Öringkung. Han fick tre st medan vi andra blev utan helt. Han körde med bläckfiskstrimla o enkelkrok vilket tydligen var melodin. En kompis till Asmin från orten körde med laxrom och han fick minst en. Tyvärr var ingen av de fiskar jag såg landas över måttet på 50 cm.

Fisket är ganska hårt reglerat i strömmen med regler om allt från minimimått, krokstorlek och material på sänken etc. Det är iofs bra, men man kunde önska lite vett från de som fiskar också. Det ligger linor och krokar längs med hela strandpromenaden där folk går med barn o hundar. Ynkligt.

Testade en gammal "Matsgrej". Mats har fått namnge många uppfinningar inom fisket, detta är bara en...
Vi använder blyfria sänken och jag gör mina själv av en bit 10mm rundstång. Tog som reserv med ett par rejäla muttrar, M16, och tacklade á la Mats. Efter ett par kast med detta något lättare sänke sulade jag i å det väldigaste för att nå ut lite längre.

Till min fasa stack muttern som en projektil in i omloppsbana och försvann med ett sus. Jag stod och hukade och väntade med stigande förskräckelse på ljudet av denna 30 grams bomb landandes i ett fönster eller på en bil. Eller allra värst på någon flanör. Det hela löste sig med ett distinkt PLOPP ute i strömmen. Phu!

Peter hade oflax med bottennappen, han köpte fyra tubisar i fiskeshopen o satte alla plus nån jigg.

Alltnog och emedan, stadsfiske är inget för undertecknad. Jag trivs bäst med lite lantligare vyer. Ett jävla liv är det i stan också, bilar o grejer...



Sothöns i strömmen.




Fikapaus.




Några kast med jigg efter kanten.




Asmin drillar havsöring.




Tung avkrokningsmatta...




Tubfluga och alternativa sänken.




.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar