torsdag 23 juni 2011

Bottentackel

I onsdags testade jag nåt jag tänkt prova länge men som aldrig blivit av, trolling med bottentackel.
Talade med Ingemar i telefon för nån vecka sen och han hade nyligen kört detta med bra resultat. Det var impulsen som behövdes.

Man har alltså ett trevägslekande fäst till huvudlinan, neråt en sänketafs på dryga metern och bakåt betestafsen på två meter , båda nylonlina. Sänkesvikten anpassas efter djupet, jag hade 70 gram till djup mellan 5 och 11 meter. Sen skickar man ut två till tre gånger vattendjupet och sen är det bara att trolla upp en gös eller två :-)

Det vill ju till att det är hyfsat jämn botten för att undvika alltför kraftiga bottennapp.
Visste om en bra botten som jag noggrant kryssade runt på. Fick först en liten rackare och sen en något större. Nu har jag provat det så nu slipper jag trolla på ett tag igen, gillar ju inte det nåt vidare.


Förstlingen. På en Fladen Conrad. För övrigt samma ex som jag fått min hitills enda lax på...



1200 gr. På en som vanligt osviklig NMG, dvs Nils Master Gul.



.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar