torsdag 9 juni 2011

3 X 3

Körde lite gös i onsdags. Började med vj, en gädda blev det. Lade mig därefter att meta bredvid en jag känner som fått bra med metgös sista tiden. Desperat? Jag?

Han fick en på ca 2kg direkt jag kom, ahh, bra, rätt ställe. Efter en händelselös timme rev jag upp grejerna och drog norröver. Tog ett par kortare drifter på vägen, en liten förskrämd gösstackare kom upp.

Blåsten tilltog, lade mig i någorlunda lä och lade ut mina tre meten. Nada! Efter en stund började jag jigga som jag brukar, blir rastlös av att bara sitta o glo på flötena annars.

Rätt som det var tjongade det till, en riktigt pigg gös på 3000 gram jämnt fick syna båten för en stund.
Under tiden jag vägde och fotade den dök ett flöte, skyfflade i gösen och klipper spöt, fast fisk!

De är väldigt pigga o starka nu, denna körde å det grövsta innan den gav sig. 3150 gr. Denna gösen hade en "långt ner i halsen" upplevelse och fick därför smaka klubban.

Hann inte ens göra färdigt det spöt för utlägg innan nästa flöte försvann med ett plopp. Tog den ganska omgående, linan gick ut fort, brukar vara ett tecken på att de tagit bra.
En fin gös till! 2850 vägde denna, satt fint långt ut och kunde enkelt returneras. Sen var det slut, satt en halvtimme till innan hemfärd.

Så går det till att ta 3 X 3 på mindre än en kvart. Fy fasen vad lätt....   (Detta uttalande kommer jag att få ångra så jävla mycket)

Experimenerar med en specialtackling som ska förhindra att de större glupska gösarna hinner svälja ner  trekroken i svalget så det är bortom räddning. Resultat kommer här om det funkar.

Bonka en trea är väl ok, men det är inte lika roligt att behöva slå ihjäl en femkilos. Det är inget C&R-koketteri, jag anser att gösar över 3 ska tillbaks av två skäl:
Främja beståndet av grov gös och dessutom är en stor gös grov i köttet och inget vidare att äta. De kring 1,5-2 kg är däremot utsökta matfiskar och av dessa tar jag ett flertal med hem under en säsong.


Jiggade gösen, 3000gr



3150gr



2850gr



Två gösar på ett napp. Kannibal alltså.



.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar