lördag 15 januari 2011

Sommenröding.

Naturligtvis var det Röding som skulle fiskas och inte Svarting som Peter föreslog, se tidigare inlägg.
Fyra gubbar, Olle, Karl-Evert, Urban och jag (Benny) åkte till Sommen och knallade ut till ett känt ställe där Olle fått röding tidigare.

Högg upp två hål var med 15 meter emellan, man kör med ett spö i var hand och går sakta fram o åter mellan hålen samtidigt som man pimplar. Pirkarna ser lite olika ut men Gits och Vänernpirk är gångbara.
Jag provade även att agna med kokt räka men det gav inget.

Efter nån timma kände jag nåt som var på mitt ena spö men det var bara ett litet krafs. -Det var nog en abborre här och hälsade på sade jag.
Men efter en halvminut klippte det i skapligt. -Det här är ingen abborre i alla fall!

Efter lite linutdrag och lirkande fram och tillbaks låg en fin Röding på isen.
69 cm 2900 gram. Ganska sliten och ingen toppkondis efter leken men en nice fisk ändå. Nytt rekord på våra listor smakar fågel i vintermörkret.

Janne kan nu kamma sig med en handgranat, han hade gamla listettan, en trollad fisk också från Sommen, men nu är rekordet äntligen i rätta händer.

Tyvärr var det enda nappet på hela dagen, de går inte i sillstim direkt de kära rödingarna.



Nu é vi på gång.


2900gr, 69cm.



.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar