onsdag 5 januari 2011

Isekolod mm pyssel.

Man har ju läst om hur det används ekolod på isen för att lokalisera abborren. Då jag ändå hade mitt gamla Lowrance X51 liggande till ingen nytta kan man ju lika gärna prova eller hur?

Snickrade ihop en enkel hållare för givaren, om det visar sig vara nåt att ha ska jag göra nåt att fästa skärmen på också.

Kör med ett batteri från en skrotad skruvdragare, det är på 14 volt men bara 2 AH. Dessa mindre lod drar ej mycket ström men vi får väl se hur det går. Får bli ett gelbatteri från Biltema om det inte duger med det jag har.

Lätt att se hur det är tänkt?



Har kollat på Moras nya skrylla, Nova heter den, ser jättebra ut, kostar 600:- så det får nog anstå lite, har ju en Daiwa Saltist på väg hem från USA...

Gillar inte ryggsäck, krokarna fastnar i tyget och jag blir vaansinnig!
Snodde ihop en av en plastdunk så länge, blev väl sådär men det får duga.


Uppifrån


Axelremmar och bärhandtag.




Har provat Biltemas balansare och de funkar riktigt bra men plaststjärten är ömtålig. När den gick sönder för andra gången var det dags att modifiera lite.

Gjorde en mall i tunn kartong och klippte till en ny stjärt i termoplast, alltså en plast som går att forma om man värmer med tex en värmepistol.

Fixade till den och limmade med epoxy. Limmade på en liten mjuk slangbit för att hindra att kroken hakar av sig själv.
Lackade sen i en av mina abborrfavvofärger, orange.

Modifierad



Originalet till höger





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar