tisdag 29 juli 2014

Finfint Abborrfiske.

Dåligt med blogga på sistone, jag veet... Har som sagt uterummet i fokus detta år.

Aktuell status. Gissa en gång om det är varmt därinne dagtid?



Lite fiske har dock hunnits med.

  • En gång med Ingemar från Mjölby på Vättern. En tappad Lax.
  • Lite mete efter betesfisk i hemmapölen.
  • Abborrmete med sagda betesfisk. Detta har gått förvånansvärt bra får man säga.
Hittade en spot på en kant där jag tog ett par kast med jigg, fick en trehektos direkt. I kastet efter högg det å det grövsta. 
-Fan, en Gäddusling! Den får vi surfa in så den inte kör omkring som en raket i Abborrstimmet.
Tänkte jag alltså...

Jiggspö, 0,38 fluorocarbon och en liten twintail lämnar inte mycket initiativ till min ände på spöt, men tio minuter senare kan jag i alla fall returnera en galen Gädda på runt fem kilo.

Fisket fortsatte sen med fina Abborrar, största på 44 cm, nytt PB och nytt listrekord! Yes. Totalt ett tiotal fiskar med hem plus de jag returnerade, de största förstås.

Två dagar senare var jag på plats igen, nu med en hink gosiga Löjor. En lång historia kort, 5 Abborrar över 41 cm, toppfisken på 46 cm, 1245 gr klarade tyvärr inte den snabba uppfarten från nio meter, jag trodde länge det var en Gädda och tog den hårt. Försökte i håven en kvart, fisken var pigg, men så fort jag släppte den var det buken upp. Bonk på den alltså :-(      Nytt PB osv förstås  :-)

Ytterligare ett försök några dar senare gav inget av värde.

Idag provade jag igen och fick rätt skapligt antalsmässigt men "bara" en stor, 42 cm. 


46:an 




Stekisar. Största på bilden är 46:an.











Snart stundar årets fiskehöjdpunkt, Norgeresan. Förberedelserna är i full gång. Vi har tänkt oss utveckla det här med att ankra på lite djupare vatten och har därför tillverkat en "Ankaruppdragningsmothållardunk".
Testade den på 35 meters djup idag och det funkade ypperligt. Lite teknik är det allt men hoppet är starkt att det även ska funka på stora djup.

Lite nya tackel, och översyn av rullar passar bra dessa sista semesterdagar när man ändå knappt kan vistats ute i värmen.


En st dunk och ett plasthjul.




Metetackel




1100 meter 0,22 flätlina. Det måste väl räcka ner?

//Benny


.























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar