fredag 29 juni 2012

Göstrolling

Igår, torsdag var det dags för nåt som jag inte gjort på länge. Trolla gös. Mats var med och vi körde med pulkan med tre spön och en spöparavan på högersidan. Två av spöna hade en typ kuusamoparavan för att dra ner vobblern lite extra.

Vädret var helt lugnt och väldigt varmt första timmen, sen blåste det upp och blev avsevärt kallare. Jag var väldigt glad att jag inte lämnade jackan i bilen som jag först tänkte göra...

Vid en skarp vändning löste klämman på ett av Mats spön och han kunde efter en stund landa en Gädda på dryga 2,5 kilo. Grattis till den Mats :-)

Efter ytterligare ett par timmars idogt körande nappade det ånyo hos Mats, en liten Gös på kanske 30 cm.

På hemtrollingen hade han ett napp till som inte tog riktigt.
-Vänta, den kommer tillbaks sade jag.
Rätt som det suger det till ordentligt och Mats kan drilla en tung fisk en stund innan det lättar i spöt.
-Jäklar! Den släppte. Eller? Några vevtag senare lyfter han in en 25 centimetersgös, illa sargad. Troligen tagen av en skaplig Gädda av tandmärkena att döma.

Tre små Gösar och en Gädda blev det alltså till Mats. Jag var ju guide och valde bort att det skulle nappa på mina spön... Nähä, det var det ingen som trodde på...

Jag har hört att frimärkssamling är en rolig hobby. Man kanske skulle börja med det istället för fiske? Eller kanske knyppling?



Ahh, det är en fin Gös




Nähä, en Gäddjä-el.




Illa sargad Gösunge.




Dagens storlek...




.

2 kommentarer:

  1. Snällt av Mats att ge dig en lektion!
    Om du var uppmärksam kanske du kan få en fisk på egen hand nästa gång!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske det, man vet aldrig. Lektioner i minigösfiske är alltid välkommet :-)

      Fast i den grenen är jag ganska duktig redan...

      Radera