torsdag 7 juni 2012

Gösmete på Nationaldagen.

Äntligen samanföll en ledig kväll och en hink levande Mört. Här skulle fiskas Gös! Tog med ett dussin pigga mörtar, några mindre men 5-6 st ganska bamsiga. Talade med en bekant jag mötte på sjön och han metade ganska grunt. Beslöt också jag att lägga mig grunt, åtminstone till att börja med.

Men allra först en drift vertikaljiggning. Hade ett bra hugg som följde med en meter innan den släppte. Ok, då är de här i alla fall.

Ankrade på en gammal favoritplats i en kant. Lerbotten. Lägger ut mina tre metspön och kastar sedan min vana trogen lite med jigg mellan flötena. Får en mindre Gös på jiggen och sen kommer första nappet på metet. Missar den självklart, en liten Gös troligen.

Jag kör med en trekrok under ryggfenan på Mörten och kanske är det därför jag missar rätt många napp. Vill dock inte ha fler krokar då det är tillräckligt många Gösar som det är som sitter djupt och är svåra att returnera, speciellt de lite större.

Nappade på ganska bra, fick totalt sju på mete, en på vertikal o två på kastjigg. Största var på 74 cm, tippar vikten till 3,6 nånting, den satt perfekt och stack som ett skott ner mot botten vid returneringen. Då känns det bra!

Lika bra gick det inte med 68-centimetaren som blev kvällens näst största, när jag krokade loss den såg det jättefint ut, skulle bara mäta den och sen tillbaks. Då fick jag se att det droppade blod i en strid ström ner på min ena fot... vad nu?
Vänder på fisken och ser att den är helt röd på hela andra sidan, det bara pissade blod. Inget att göra, bonk! 2950 vägde den i alla fall. Den och en 1850 grammare (det är enligt mitt tycke den perfekta matgösstorleken) fick följa med hem.

Blev av förståeliga skäl inget med flyttandet ut till djupare vatten. Det nappade med jämna mellanrum mest hela tiden. Missade fler än jag fick, metade till slut på döda mört, men det nappade på dem också. Sista nappet var en riktig långtradare som gick säkert 15-20 meter innan flötet kom upp igen o den bamsiga döda mörten var stulen. Väntade så länge just för att det var en så stor mört. Hjälpte ju föga...
De lite bättre fiskarna stångade på bra, de verkar pigga nu!
Gav mersmak, nu blir det att meta mer betesmört inför helgen, bara vädret är oss nådigt?



Flötena ute, spelet kan börja.




Jiggös.




74 cm.




Granning, vikt o längd okänd.




Vertikalgös.







.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar