söndag 20 maj 2012

Safarins fjärde och sista dag.

Denna otroligt vackra dag åkte vi till en närbelägen sjö som håller alla tre rovfiskar vi gillar, Gädda, Gös o Abborre. Har ingen större erfarenhet av denna sjö, utan det är trial and error som gäller.

Vääldigt nära error idag kan jag meddela... Vi kom farande i tio knop under en förflyttning, gloendes efter allsköns fåglar som vanligt. Kollade ekolodet och det var åtta-nio meter, nästa gång jag tittade stod det två! Aj, aj, ner med gasen och höll väl kanske 5-6 knop när jag ser nåt som flyter på vattnet tio meter fram.

 -Vad fasen är det där? När det är max fem meter kvar ser vi båda samtidigt vad det är.
STEN!!!   Full back och vi stannar ett par meter från en bautastor sten som ligger precis i ytan. Hur fan kan man på denna relativt vältrafikerade sjö låta bli att märka ut en sån "dödsfälla"?  Hellskutta vad rädd jag blev!

Fisket var mediokert även idag, endast två Gösar av mindre modell plus en handfull Abborrar, även de små, plus jag tror det var tre eller fyra Gäddor, heller inga brottare.

Summeringen blir att det var en halvbra Safari detta år. Storleksmässigt alltså, det är ju alltid roligt att fiska och vi har fått fisk varje dag även om de stora lyst med sin frånvaro. Ej heller har vi öst upp några mängder.

Gäddtrollingen skaplig, Gösfisket kass. Hade tänkt meta med mört men lyckades inte hålla liv i några tills vi skulle använda dem så vi valde att köra artificiellt.

Att notera är att flera av gäddorna var olekta. 20 maj! Måste vara sent?

Mycket fina fåglar har vi sett, Skedand, Orre och Storspov för att nämna några. En del övriga djur också såsom Dovhjort, Räv och ikväll såg jag Älgko med enkel kalv.



En snipa.




Dan drillar.



.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar