tisdag 17 januari 2012

Liten service.

Dags för första besiktningen av båttrailern. Fick ju dra ny el inför norgeresan i höstas. Fuskade med skyltbelysningen då så det fick jag fixa nu.

Brukar ta loss hjulnaven en gång om året, kolla om de är ok, byta fett och anpassa spelet. Är väldigt noga med att inte backa ner så att vattnet stiger upp på naven men min kärra går några hundra mil vart år.
Det väl heller inte de lyxigaste komponenterna på denna lite enklare kärra med nypris strax över 10 lakan så det är nog väl investerad tid att kolla över lagren med jämna mellanrum.

När jag köpte den för 4 år sedan stod det på TK-Trailers hemsida att det var vattentäta lager, det bidrog till att jag vade just denna vagn. Backade glatt ner över naven lite nu o då när det behövdes.
Efter knappt ett år, inför norge 2009, kollade jag lagren, ena sidan var helt svart och vatten fanns i fettet!

Vattentätt my ass. Bytte lager då och sen har det aldrig varit problem efter det.
Ibland när man är på större ramper såsom Hästholmen eller Helsingborg kan man se folk som gladeligen backar ner halva trailern i plurret, ofta med bromsade trailers till o med... Lycka till säger jag.
Kommer nog aldrig köpa en begagnad trailer, i alla fall inte utan att få plocka ner lager o bromsar innan för att kolla skicket...

Det värsta jag sett var några seglartjejer i H-borg som till o med backade ner så lysena stod under vatten!


Allt borta, rengör noga.


Gräv ur gammalt fett, rengör så gott det går.




Specialfett mot axeltätningen. Vattenfast.




Fyll med hjullagerfett, dra åt, ställ in rätt spel.




På med kåpan, klart!


.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar