söndag 29 januari 2012

Barnarov

Fick nog min genomtiderna minsta Abborre på pimpel! Pirken är 40 mm, Abborren mätte jag inte men kan den vara 90 mm? Max.

Var på en sjö jag provar en till två gånger varje vinter. Det finns fina Abborrar där, igår hade de pimpeltävling och en fining på 1100 gram kom upp då. Typiskt att pricka in dagen efter en tävling, isen var som en schweizerost.

Har ett ställe jag brukar gå till men där var en fiskare redan, ville inte knö mig in. Testade lite kanter ner till 10 meter, nästan sjöns maxdjup. I början var det väldans trögt, inte ett känn första timmen.

Drog mig bort mot en vass som jag vet har en lutande stenbotten utanför. Ofiskat! Inte ett hål i närheten. Hittade ett gäng mindre firrar. Blev två Mörtar och 36 Abborrar. Alltså ingen kiloborre idag heller...

Allmänt vad gäller isläget så gäller försiktighet trots kyla, isen har inte byggt på nästan något senaste veckan och även på mindre sjöar finns stora partier med sämre is. Se upp!  (Eller ännu hellre ner...)


Trägen vinner!



.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar