fredag 11 november 2011

Fråga: Vad är priset på dumhet?

Svar: 557 kronor.

Såhär är det: För några år sen när jag var helt grön på havsfiske ondgjorde jag mig över de klumpiga och obalanserade multirullarna som sitter och vinglar uppe på spöna.

-- Rullen skulle sitta under spöt, som på ett haspelspö, påstod jag, tänk vad bra med all vikt nertill.

-- Äh, det är väl inget fel på de som finns, säger Dan, och hur har du tänkt att kasta med den?

-- Man ska bara ha den till havsfisket, pilka rakt ner alltså...

-- Nä, det tror jag inte på.


Det gick nåt år, och av en ren tillfällighet hittade jag en hängande mulitrulle på nån hemsida på nätet.
 Ha! Det var väl det jag visste, det måste finnas nån mer än jag som sett ljuset!

Så nu i augusti när vi var i Norge släpade Dan iväg mig till en tysk husvagn. Och vad står inte lutat mot den om inte ett spö med en sådan rulle. Vi slog oss i slang med tysken och fick torrfiska med rullen.

Var det då frälsningen? Nja, den var väldigt stor och maffig, speciellt med tanke på linmängd. En vanlig multi i denna storlek borde svälja uppåt en 1000-1500 meter 0,25 flät. Corboss som rullen heter tar nog endast häften av samma grovlek.
Det räcker ganska långt, men ska man ner på de stora djupen, där denna rulle kommer mest till sin rätt, räcker det knappt.

För ett par veckor sen fick jag ett tips av Dan att det fanns en Corboss 610 på Tradera.
Ett helt oöverkomligt habegär väcktes i mitt hjärta! Måste ha...

Lade ett bud och den blev äntligen min. Redan efter några timmar drabbades jag av eftertankens kranka blekhet: Vad faan ska jag med ännu en havsfiskerulle till??? 

Idag hämtade jag upp rullen och när jag öppnat kartongen bekräftades mina farhågor. Ett monster!

Nåja, gjort är gjort och nu lär vi få kampera ihop några är framåt. Den är nog inte lika lättsåld som jag kantro.
Skicket o priset, 557:- som sådant var helt ok, ingen skugga över säljaren.

Till sist ett klargörande: Jag tycker fortfarande multirullar är felkonstruerade för att de sitter ovanpå spöt!



Spakbroms och räkneverk



Grå spaken är en "nedsläppsbroms"



.

1 kommentar:

  1. Men Benny ?! Vad är det du köpt.... Funkar inte det vanliga ankaret som vi brukar ha med oss ?????

    SvaraRadera