lördag 5 mars 2011

Urblåst

Jävlen vad det blåste på isen idag! Över 10 m/s i byarna och drivsnön yrde som en bläster. Annars var det klarblå himmel och varmt i solen när man gick in i lä.

Peter o Benny var återigen på jakt efter norsabborre. Som omväxling gick vi till ett ställe söderut från där vi ställer bilen. Det är en grundtopp 12 meter som på tre sidor är omgiven av 18 meters djup och på yttre sidan stupar ner mot 40.
Efter lite besvär fann vi platsen men inte abborrarna. I ärlighetens namn gav vi nog upp lite väl tidigt men vi beslutade att gå till "vanliga" stället och knallade därför i den kraftiga motvinden ca 2 km norrut.

Väl framme hittade vi raskt några abborrar som ville uppåt i livet. Som vanligt högg de på en fläck inte större än ett ordinärt vardagsrum...
Jag körde  min vana trogen med balans och Peter testade lite olika större blänk fast med dålig utdelning.
Totalt fick jag 6-7 st stekisar med största på ca 350gr plus ett 10-tal mindre. Peter totalt 8-10 st.


Ingen tvekan om födoval här inte!



Min tro är att de hugger bäst på förmiddagen och därför har jag tänkt mig vara på plats då i morgon. Djupet var som vanligt runt 17 meter och idag högg de väldigt nära botten, den största fick jag när jag lade pirken på botten och sakta lyfte en dec, då small det. Annars var de ganska tröga i hugget så att säga, inga karatehugg alltså.
Tappade två fina efter två meters inhalning. Vid kontroll visade sig mittkroken på balansaren slö på alla tre spetsarna. Efter byte tappade jag endast en till.
Flätlina och pigga abborrar som knycker hårt kan vara knepigt, man tappar en o annan om de inte hugger fast ordentligt.

Prästens näsa.



.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar