lördag 19 februari 2011

Norsabborre, äntligen!

Efter ett antal turer på Rundsön utan särkilt mycket att skriva hem om var det dags att pröva lyckan på en ännu svårare sjö; Sommen. Djup, stor och för mig okänt vatten, vad får man för odds på det?

Arbetskamraten Asmin hade en idé om vart vi skulle gå, han visste att det tagits en del fin abborre där förra helgen. 

I första hålet fick jag en fin, 32 cm och några mindre, börjar ju bra det här! Sedan drog vi oss ut mot djupare vatten, närmare bestämt 17 meter, en stor flatbotten utanför en udde. Här startade ett härligt fiske med napp snart sagt oavbrutet. Stekabborrar blandat med mindre. Gränsen för vad som räknas som stekabborre flyttas raskt uppåt.

Asmin körde vertikal och jag använde min vana trogen en balansare, idag en 50mm gulmålad.  När vi nöjda o glada började tänka på refrängen och att fiska oss hemåt får jag ett "jävvlahugg" tre meter över botten.

-Vad är det? frågar Asmin
-Gäddjävel!

Efter några kraftiga rusningar som tvingar mig att kasta mig efter spöt för att frikoppla spolen för att slippa se alltihop försvinna ner genom isen närmar sig fisken hålet, jävlar, röding, stor!

Fisken stack per omgående ner fem meter igen och jag hade fullt sjå med att se till att linan inte fastnade i isen, flätlina och 6 minusgrader är en lurig kombo när fisken rusar.

Det gick bra och till slut kunde jag landa en fin rödinghona på 61 cm. En välmatad och vacker fisk som jag tar med mig hem.

Totalt ett tjog fina stekabborrar med tre över 30 cm plus kanske ett trettiotal mindre. Tyvärr går endast ett fåtal att returnera från dessa djup, simblåsan kommer ju ut på dem. Rödingen och de 5-6 största borrarna tog alla på balanspirk, skam den som ger sig...

En kanondag, bra fiske, fint väder och trevligt sällskap, tack för det Asmin. 


32cm



Asmin på G



Dagens överraskning, 61cm.



Asmin tog hand om stekisarna.



Bästa hålet, 15st.


                                          
                                        

.

2 kommentarer:

  1. Tack Benni för en fin dag.Det är bätre med en stumfilm hahaha.
    Asmin

    SvaraRadera