söndag 20 februari 2011

Idag gick det inte lika bra.

Vanligt fenomen: Man har bra fiske och dagen eller helgen efter åker man tillbaks med uppskruvade förväntningar och får ett mediokert fiske. Känns det igen? Tänkte väl det...

Peter o jag åkte i svinkyla (-20) tillbaks till stället Asmin o jag var på igår. Det började bra, Peter fick direkt en röding på abborrpirken. Peter håller fisken under vattnet i hålet medan jag fipplar med kameran, ett par snabba bilder och ajöss med den.
När han något senare snabbt vevade upp för att byta pirk flänger det till å det grövsta ett par meter under isen, utan att hinna reagera känner han hur linan rivs av. Storröding? Gädda? Vi får aldrig veta.


49cm, retur förstås.


Vi hugger snabbt våra hål o riggar för röding, det var huvudmålet idag var det tänkt. Efter nån timmes fruktlöst viftande med spöna och snabb påfrysning av linor och hål ger jag upp och ger mig på abborrarna istället. Även det var segt, vi fick 6-8 stekisar och ett femtontal småttingar ihop.

Nära land på 10 meters djup fanns småborrar i plenty men de var ju inte av intresse förstås och ute på 17-18 meter där norsabborrarna fanns igår nappade det endast sporadiskt. Det brakade o small som bara den i isen i bister kyla och min åsikt om det är att fisken inte gillar det och nappar alltså sämre. Bortförklaring? Vet ej...
Dock var det en trevlig dag med massor av sol och inte en mygga så långt ögat nådde. Vindstilla dessutom.
Peter hade med ett litet gasolkök o bjöd på nystekt korv med bröd! Satt som en smäck.
Men vi ger oss väl inte så lätt? Isen ligger väl en vecka till?  Eller sju...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar