tisdag 31 augusti 2010

Hemma från årets Norge-Safari.

Kommer att berätta om trippen bit för bit, skrev en enkel dagbok däruppe och kör väl en eller ett par dagar per inlägg.

Starten för oss från Småland gick kl 16.00 21/8. Vi hade 100 mil framför oss och beräknad tid ca 16-17 timmar.

Sträckningen gick via Tranås-Askersund-Laxå-Arvika-Kongsvinger-Hamar-Lillehammer-Dombås och vidare mot Kristiansund.

Hallandsgänget körde Ullared-Göterborg-Uddevalla-Oslo och sen möttes vi utanför Hamar och körde i tropp resten.


Möte i natten. En kopp kaffe och en macka senare var vi åter på rull.


Resan gick bra tills det var 25 mil kvar, nånstans i klättringen upp i Dovrefjällen slutar vår bil att ladda! Kastar oss in på en liten parkeringsficka och Peter börjar rota under huven, han höll god min och verkade inte värst orolig.

Jag däremot såg för mitt inre halva fiskeresan försvinna i fjärran och var beredd att ta repet direkt. Vi har nämligen råkat ut för exakt samma fel i våras när vi var i Öresund och då fick vi ringa efter bogsering och generatorn fick bytas. Som tur var på vägen hem.

Vad jag kunde minnas hade jag inte sett nån öppen VW-verkstad senaste kilometern heller...

Nåväl, Peter rev omkring i sin väl tilltagna verktygslåda och snodde ihop lite kablar här o där och sen funkade det! Glappkontakt i anslutningen till laddkabeln med påföljande varmgång som smälte ner säkringshållaren var diagnosen i korta drag.

Sittande som på nålar första milen fräste vi vidare och var framme som planerat vid 8-tiden på söndag morgon. Phu!


Framme! Resepsjonen öppnar 9 så vi rekade lite vid bryggan så länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar