måndag 21 juni 2010

Mera gös

3630gr 75cm

Hej då!

En av de läckraste insjöfiskarna, i dubbel bemärkelse...


Trögt som tusan på sjön ikväll, söndag, enveten blåst och regnskurar. Flyttade omkring lite, fick en på 1,2kg som fick åka bil hem. Jiggade upp en gäddstackare på kilot, retur förstås, så hungrig att jag äter gädda blir jag aldrig...

Till slut dök ena flötet med en stor mört på, linan stack snabbt iväg, bra, betyder ofta fin gös (eller gädda). Har slutat göra mothugg när jag metar, vevar bara snabbt tills jag får bra kontakt och "suger till" lite med spöt bara. Känns som det blir lite bättre fighter på det viset och risken minskar att flänga mörten ur gapet på gösen. Mest spekulationer men funkar för mig.

Nåväl, jag vevade till kontakt och kände direkt att det var en finare gös. Kämpade jättebra, drog ner till botten flera gånger och skakade kraftigt på huvudet samtidigt som man känner det karaktäristiska skrapandet när linan dras fram o åter över tänderna.

Håvar, mäter, väger och fotar innan retur, den satt fint uppe o långt fram i munnen. Stack iväg som ett skott efter lite mjölkande för att syresätta. 3630gram och 75 cm. Gött!



1 kommentar:

  1. Tänk att det bara tog 50år innan du kom på att man inte behöver rycka upp dom i båten med mothugget!

    SvaraRadera