söndag 6 juni 2010

Brutal gös!!

6200gr, 92cm!



Fin borre, 35cm.

Gösmete ikväll. Blåste satan men jag var envis och ankrade där jag ville ligga. På tredje försöket hamnade jag rätt, en kant från 4 meter ner till 12. Tre meten ute, efter en halvtimme dök ett flöte, en gös på 46cm, baljan, hade svalt. Strax dyker nästa flöte snabbt ner, hmmm... mycket riktigt, gädda 60cm. Nästa napp missar jag men sen kommer en borre på 35 upp, retur.

Jiggar lite mellan flötena. Kastar en Mitchell 13cm ut mot 12 meter och tar sakta hem, avslutar med lite vertikalande nedanför båten, SMACK!! Ett riktigt brutalhugg, sen blir det tvärstumt. Känner de typiska pumpningarna, är det här gös är den stor.
Drar ut lina ordentligt ett par gånger, för sakta för att vara gädda tänker jag, men man vet ju aldrig.

Fipplar med den hopfällda håven som de vet som fiskat från min båt ligger nerknölad bakom årorna och alltid fastnar i årtullarna när den ska fram. Perfekt läge för strul...ensam i båten och storgös på kroken. Till slut gav gösen i alla fall med sig och kom upp så jag kunde ta den i håven. Jävlar i havet vad lång den é!!

Var tvungen att mäta flera gånger, den var verkligen lång i förhållande till vikten. 92 cm 6200gr, tangerat PB i vikt och överlägset PB i längd. YES!!!!
Dan, gå och kamma dig. Nu har du att göra ett tag...
Tyvärr kom magen eller simblåsan upp, såg nästan ut som en lubb man hämtat från 150 meter. Klubba alltså, synd på en sån fin fisk.

Missar nåt napp och sen är det dags för en 55cm gös, retur, satt fint i "näbben". Åkte iland strax efter åtta, kändes som det skulle bli svårt att toppa den firren.

1 kommentar: