söndag 11 maj 2014

Hugg direkt på utlägg.

Det är alltid kul, och sätter på nåt sätt nivån på förväntningarna på fisketuren. Hade precis lagt ut första spöt och höll på med Mört nr två när jag i ögonvrån ser spötoppen vippa till, en snabb blick på flötet, eller rättare sagt på platsen där flötet borde befunnit sig, bekräftade misstanken. Napp direkt!

Gjorde mothugget direkt och en tvåkilos Gädda fick åka hissen. Riggade ut båda spöna och hann väl sätta mig tillrätta och koppla av lite innan nästa flöte försvann, denna Mört gick djupare och lite närmre båten, brukar vilja ha en där för att få loss tröga Gäddor från botten. Lagom till de gått upp en bit kommer så Mört nummer två intuffande i synfältet...

Denna gång klippte alltså Gäddan första Mörten utan tvekan, en sliten fisk som fått bra med stryk i leken.

Provade så lite frivattentrolling över stora djup, men utan resultat annat än grav uttråkning. När jag nådde andra stranden och vände hemåt, tänkte jag testa kamerastativet och riggade för en bild. När det var klart kollade jag förstrött efter flötena men fann bara det ena. Ett flängande i ena spötoppen innan jag hann dit och sen kom flötet upp igen. Scheisse! Kontrollen visar en Mört med många hål i.

Tog sen en liten rackare vid ett ställe som ser ut som ett dike i botten, där står ofta fisk av nån anledning. Man ser dem inte på lodet, men ibland hugger det när man passerar. //Benny



Tjock av Mört.





Ful fisk. 88cm.





Bilden som troligen kostade mig en Gädda.





Ytterligare en bit på väg mot en knottfri kvällsgrogg.




.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar