måndag 24 juni 2013

Mörtmete i kvällningen.

Då det gick åt en hel del betesmört igår, åkte jag ner till en liten hålldamm ovanför en liten kraftverksturbin. Ibland kan det nappa riktigt bra här, se gårdagens inlägg.

Repris hade jag tänkt mig, men så enkelt gick det inte. Började med en 18-centimetare.
-Nej, det är inte gösmeta jag ska göra!
Nästa var en lagom, sen var det stopp. Fick gå runt o doppa ner metet på många ställen utmed kanten och fick en här o en där. Likaså knottbett, fick även det ett här o ett där...

Hade väl ca 15 efter en timme. Det här får väl räcka för idag. Den lilla bäcken som matar turbinen ringlar vackert under en lite vägtrumma och sen vidare mot gallret. Ingen direkt ström nu, i vattnet alltså, smyger mig hukande närmare o sänker försiktigt metet i bäcken, tjong! det tar en 22 cm Mört direkt. Full rulle på lilla tremetersspöt.

Ja nu är väl bäcken tom, kantänka. Inte då, fick 12 st till på en liten fläck innan jag fann det för gott att åka hem med de jag hade i spannen innan syrebristen slår till. Hade ingen syrepump med.
Har nu småmört till en mycket lyckad metetur (eller flera mindre lyckade). Lite för stor medelstorlek på Mörten i mitt tycke, men får väl hoppas på att jag hittar de stora Abborrarna...
//Benny



I höljan framför stenen tog jag säkert 8-10 st.



.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar