söndag 14 april 2013

Nu då, var det sista isturen för året, eller?

Antagligen, det ska ju bli riktigt varmt i veckan. Annars är isen helt fiskbar ännu några dagar. Var på en mindre sjö i närheten en o en halv timme mitt på dagen. Fick sju, ingen stor. Hörde trovärdig rapport om fantastiskt norsabborrefiske på en sjö jag brukar gästa. En fiskare jag "känner" fick ca 30 kg! Man blir lite sugen...

En del vatten på isen nu. Borrar man ett hål i en pöl, strömmar vattnet ner med väldig fart, det fräter nog på isen. Se videon sist i inlägget.

Det är ju märkligt egentligen, den sjö jag var på igår gav i princip fisk i varje hål, det har varit bra fiske där hela vintern, och även i öppet vatten får man fisk jämt.

Dagens sjö innehåller mej veterligen samma fiskarter, också ganska klart vatten. Det som skiljer är medeldjupet och även maxdjupet. Och det faktum att man sällan får fler än nåt dussin per fisketur. Och att de är mycket mindre även i storleken. Min max i respektive sjö är dock detsamma, 43 cm.

Man tycker ju att det skulle gå att hitta stim med mycket Abborre även här? Ja, ja, man blir aldrig klok på fisket...

En del arbete på annan ort och sen lite förberedelse för fasadbytet bromsar fisket, skulle egentligen lägga lite tid på Örnviken för att få den fiskmässig, eldragning, ekolod etc. Skulle vilja ha den till Kristiflygarsafarin i Öresund egentligen, men det hinns nog inte med är jag rädd. Måste skaffa trailer till monstret också, min TK-trailer till 400:an ser ut som en skottkärra under Örnviken. Hämtade den från Grebbestad på den trailern, men ett sånt jippo gör jag inte om. Tur att inte bängen var på språng den gången. Man såg inte mycket av lysena på trailern...

Kollar på två olika trailer jag gillar: Thule Easyline 750 och Respo John 750. Ungefär samma pris men lite olika utförande.
Respon´s lysen och vagga och rullar ser kanon ut men måste hämtas 30 mil bort. Lastar 520 kg.
Thule´s ram är stabil, axeln är flyttbar och den finns att hämta nästgårds. Lastar 540 kg.

Åsna mellan två hötappar... förslag mottages tacksamt...


Thule EasyLine 750





Respo John 750





Vacker Abborre. Myskapirk förstås :-)





Mats B har varit flitig/duktig i år. Tre vasar minst. Bra jobbat!







Toastol?



.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar