lördag 5 januari 2013

Trög trolling

Hör o häpna! Klart.se höll vad de lovade, ett par sekundmeter NV. Enligt initierad källa (läs Ingemar), är det dock den sämsta fiskevinden på Vättern. Men va fan, har man en Sportsman 400 gäller det att passa på, gränsen ligger nånstans vid 6 m/s på Vättern för denna båt. Var på plats i Hästholmen strax innan nio och hade allt ute en trekvart därefter.

Soligt var det, heller inte bästa receptet för lyckad trolling men som sagt, det är bara att köra på. Riggade fyra spön på pulkan, blandat Apex och wobbler´s. Några med Kuusamoparavan och några au naturell.

Ett spö på höger sida med paravan och ett på djupriggen ger totalt sex spön.
Sedan hände: Inget.... och därefter inget heller. Bytte beten o micklade, fikade till o med, men inget hjälpte. Såg 22 båtar på sjön och såg för mitt inre den rampkö som snart skulle bildas. Eftersom jag har en liten lätt båt och är en jävel på att backa med släp, tar jag upp min Linder på två röda och ville inte hamna bakom alla stora skepp.

Alltså fegade jag ur och bröt redan halv två. Skulle bara ta sista loven in emot Ellen Key`s strand och sen riva. Se på fasen, ett redigt flängande på djupriggen visar på hugg. Inte det vanliga mesiga Röding-knycket heller utan lite mer action denna gång. Ah, en Lax, äntligen.

Men det visade sig vara en Öring, det är helt ok för mig. Inte den största jag sett, men fin ändå. De facto PB, lite skämsigt, men jag har inte fått så många Öringar i mina dar...

Eftersom jag kört fyra timmar med endast detta enda hugg, beslöt jag avsluta ändå. Jag hade ju fått en i alla fall...




Sällskapliga Gräsänder i hamnen.




Omberg i morgonljus. 




60 cm. 1990 gram. Ingen best men jag tycker den var fin.



.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar