söndag 20 januari 2013

Dagens överraskning.

Denna söndag blev det Sjöbrosjön återigen för Peter o Benny. En decimeter snö gjorde det betydligt tuffare att gå på isen denna gång. Det ställe vi helst vill fiska på ligger långt ut, varför vi nog gick en halvmil eller nåt totalt. Värre var dock "Sotar´n" som vi träffade ute på isen, han måste ha gått en o en halv minst. Det var mig en spänstig karl må jag säga. Och inte gick han långsamt heller...

Peter o jag masade oss i vår vanliga takt utåt med några stopp då vi vilade och pimplade lite. Bara smått.
Ute på favvoplatsen var en stor fläck med lite mindre snö, och där hittade Peter ett ställe med fisk. Skaplig storlek och mängd idag. Nästan 7 kilo tillsammans. Peter fick som vanligt på denna sjö mest, dock inte så stor skillnad idag... Snart ska han få spö! Fast vi tävlar ju egentligen inte. Väl?

Jag föll till föga och övergav balansare till förmån för tafspirk med öga, vilket visade sig vara ett smart drag.

Som vanligt, i alla fall enligt min egen hemsnickrade teori, så högg det ganska friskt fram till lunchen vid tolvsnåret, sen är det bara mindre ströabborre som nappar. Inga bamsar men vettig medelsize. Min största 315 gr. Jag fick ihop drygt tio stekisar.

I ett av hålen slutade det nappa på tafspriken men jag tyckte jag kände nåt litet som var där o pillade. Släppte ner en vanlig pirk med 14-krok utan agn. Efter någon minut sög det till rejält.

-Yes! Den känns fin, sitt nu bara kvar ända upp är du snäll!
-Fasen vad den stökar, den kommer säkert smita innan jag fått upp den! Stirrar ner i hålet medans jag halar försiktigt.
-Vad blank den är? En Mört? Några försiktiga armtag senare ploppar det upp en grann....SIK?
-Va faan, en Sik! Jaha, inte gör det mig nåt. Inget PB, men en listfisk borde det vara i alla fall.




Sik, 39 cm 405 gram




Peter drömmer om sommaren?





.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar