onsdag 6 april 2011

Lowrance HDS 5 Gps-Ekolod

För den som har ett sånt, eller för all del alla Lowrance HDS-enheter tror jag,kommer här en liten varning!

Plastrattarna man skruvar fast själva enheten i fästet med är för långa och bottnar i det gängade hålet.

Detta betyder att om skruvar åt dem lite för hårt när enheten är borttagen pressar man ur botten eller spräcker plasten och den plastbiten hamnar lös inne i lodet.

Illa nog, men än värre är att nu är apparaten inte vattentät längre!

Jag lyckades med ovanstående på ena sidan mitt lod och när jag kikade ner i hålet såg det misstänkt ut. Pressade då med vilje även ut den andra sidan, skulle ju ändå bli tvungen att fixa till det första, och lös in med en stark ficklampa och mycket riktigt syntes ljuset rätt igenom.

Sensmoralen är att man ska vara mycket försiktig med att skruva på rattarna ;-) när lodet är ur hållaren. Har man ändå lyckats klanta sig enligt ovan kommer här en kort beskrivning på hur man åtgärdar problemet, för ett problem är det, eller rättare sagt blir det när det kommer in vatten. Då är det ajöss med det lodet.



Ratten inskruvad i botten




Avlägsna de 16 torxen och alla muttrarna till förskruvningarna, dela sen enheten, inget våld behövs.





Bakre kåpan från insidan med uttryckt botten.


Limma fast den lösa biten med cyanoakrylatlim, sk superlim. Droppa även ett par droppar i gänghålen utifrån men akta så inget kommer på själva gängan. Och vänta en dag med att skruva i ratten, kommer det lim i gängorna då får du aldrig loss den mer...

Att kapa skruven för att hindra den att bottna är inte att rekommendera då den blir välan kort när lodet sätts i fästet, tar blott på en eller ett par gängor då.

Vill nån länka till detta inlägg från Fiskesnack.se går det bra.


.

4 kommentarer:

  1. Stort TACK för varningen! Införskaffade nyligen dessa HDS ekolod och plotter och med min ständiga brutala bad luck, låg nog detta jävelskap å bara väntade på att få jävlas i sommar...
    Grejerna ligger fortfarande i kartongerna och nu vet jag alltså vad jag ska se upp med. HA! Där lurade vi mitt arma öde! Tack för det! ;)

    SvaraRadera
  2. Tror att de är fyllda med gas för att de inte ska imma! Men är skadan skedd så är det bara att limma...

    SvaraRadera
  3. Nej det är ingen gas inne. Om du kolla mitt på på baksidan ser du en prick, det är en liten textillapp som skydda högtalaren/ljudmodulen som sitter innanför. Kollade det speciellt när jag hade isär lodet idag. Däremot kan nog själva displayen vara gasfylld, men den kan man man aldrig dela på så det är ingen fara att öppna.
    Även minneskortsloten leder rätt in i elektroniken när luckan är öppen.

    SvaraRadera
  4. Hej. Jag har en HDS 5 Gen2 som jag ej får någon djupindikator på displayen vad gäller ekolodet är det någon som kan ha en aning om vad jag gör för fel.

    SvaraRadera