söndag 3 april 2011

Fiskemässan i Jönköping

Åkte med Peter o Mats till mässan idag, söndag. Min första större fiskemässa, mycket grejer med tonvikt på Jerk, Dropshot och Vertikal.
En avdelning med flugfiske. Lite båtar, ett par bassänger för visning av olika beten, elektronik och elmotorer.

Kollade lite på de så omtalade Quintrexbåtarna men det var inget jag vill ha i alla fall. Minst en klass under Linder. Lite ruffigt hantverk och spant inne i båten som inte låg an mot friborden. Där såg jag för mitt inre spötoppen på mitt älskade Berkleyspö brytas av. Brrrr.

Ganska gott om sk mässpriser och en del fynd fanns förstås. Peter köpte ett fint vertikalset från BFT för endast 845:- på Olssons fiske. Samma firma sålde vertikaljiggar från Lunker City, 5 påsar för 200:- vilket ger ett styckpris på jiggarna på 5:- som är ett bra pris.

Jag hittade mig ett ABU Ambassadeur havsfiskespö med min typ av aktion, bra ryggrad och lite toppigt. Klassat 20-30 Lb men det kändes som det var lågt klassat.
Tänkt till djupmetet med 500-750 gram sänken, ner till djup kring 300-400 meter i Norge.

Vectra Vertikal blev det en förpackning av också. Mats fann en Zalt i snygg teckning.

Letade mig blå efter doftmedlet ProCure utan frangång. Köpte till slut en sparayflaska som det stod Sander på och som enligt etiketten ska gå till både gummijiggar och andra beten.

Vill inte påstå nåt direkt, och det är möjligt att ni inte tror mig, men när jag provsprutade hemma i köket hördes ett skrammel från frysen där gösfiléerna ligger...

Ok, får väl tala om det tråkiga som hände också... blev stoppad av snuten och fick 1500:- i böter för att exrtaljusen på min pendlar-Opel delvis skymde nummerplåten. Väldigt höga böter för en i mitt tycke ringa förseelse.
Tur att jag inte hade slitna däck eller nåt, då hade man väl blivit skjuten på platsen.
Där rök mitt nya vertikalspö...




Vår samlade fångst.



Mats ska tydligen hem o plugga.



Inget HokusPokus med flugfiske inte...
Men duktig var han, Drugge.



.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar