söndag 5 december 2010

Säsongens isfiskepremiär

På 10 cm kärnis i mulet väder begicks Team Safaris premiär för säsongen. Rundsjön, Peter o Benny. Abborrarna stod att hitta på 8-10 meters djup. Ena tröga typer, inte helt ovanligt när vi är på sjön förstås ;-)
Ett femtontal mindre firrar fick syna isen. Ingen bonaza precis men vi blev ju inte helt utan.

Jag körde mest med min nyinköpta brons/silverpirk. "Emilkroken" och maggot eller urkramat öga.

Hade tur med nåt som jag inte förtjänat: Skulle testa med balanspirk men fick bottennapp direkt i en stor gren eller nåt.
Har ett 60 gr sänke med beteslås på som jag hänger på ett annat spö och beteslåset runt linan på det spö söm sitter fast. Teorin är att man ska skramla runt lite på pirken därnere så den lossnar, det funkar för det mesta.

När jag släppte ner sänket i hålet tappade jag spöt som naturligtvis föjde sin tyngd som en sjunkbomb ner till botten.
Nu hade jag alltså en större balanspirk OCH ett komplett pimpelspö på botten! Nice.
Efter mycket lirkande och juckande lossnade balansaren och jag kunde hala hem alltihop. Ibland ska man ha tur.

Vi får väl se hur isarna är framöver, det kommer ju lite snö mest varje dag och på många mindre sjöar är det frusen stöpis, dem ska man nog hålla sig ifrån. Hoppas det blir vettiga isar till julledigheten. Fy fan för att sitta inne och glo då.


Premiärlejonet Peter


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar