torsdag 14 november 2013

Norsjö flytedrakt

Veckans fynd? På Dollarstore i Eksjö säljer de denna flytoverall för endast 700:- ! De har dock endast L och XL. Kunde naturligtvis inte motstå detta utan slog till på en XL.

-Men lilla gumman, du har ju massor med gardiner, handdukar o grejer, och jag räknar aldrig dem.
Jag har ju bara tre flytoveraller sen tidigare...och sen tycker jag förresten inte man kan räkna detta som fiskegrejer, utan mer som kläder. Och kläder gillar du ju?

Som de flesta vet slits flytoveraller ganska fort vid flitig användning. Har provat både Fladen och Sundridge. Den bästa av dem var faktiskt min första helgröna Sundrige från början av 2000-talet.

Den jag är mest besviken på är den nya Sundrige Crossflow för det i mitt tycke ganska höga priset på drygt 2000:- Den var toppen de första två åren, sen började den läcka lite. Inget såll efter fyra år, men helt tät är den inte...

Ska bli intressant att prova denna lågprisare. Vid en genomkoll ser den faktiskt riktigt bra ut, rejäla sömmar, dragkedjor osv. Telefonficka utanför stora dragkedjan, innerficka, två bröstfickor, två fickor fram, alla med dragkedja eller kardborre.

Lite märkligt går bröstfickornas dragkedjor nerifrån och upp. Har man kameran där är nog risken stor att den trillar ut i samma ögonblick man öppnar fickan.

Det man kan reagera lite på är vikten, den kändes något tyngre än både Sundrige och Fladen.
Detta visade sig stämma, orsaken är att i Norsjö är det flytmaterial i även benen. Detta misstänker jag gör den mindre lämplig som vinterfiskeplagg, den är nog mer svårpromenerad än de utan flyt i benen.

Pål vintern använder jag alltid min äldsta overall, gamla "Sållet", jag lyckas ändå alltid sätta pimpelkrokar och borrskär i den ändå, men tätheten är inte så noga, det regnar ju sällan när man ispimplar :-)










Norsjö XL 2750




Sundrige XL 2250




Fladen L 2250




.

3 kommentarer:

  1. Måste ju fråga hur norsjöoverallen fungerat. Då den inte finns nämnd någon annanstans!

    SvaraRadera
  2. Ärligt talat så vet jag inte ännu! Har inte provat.

    SvaraRadera
  3. Hade den i Norge i 8 dagar. Kanon. Rekommenderas!

    SvaraRadera