torsdag 26 april 2012

Semester på Gran Canaria 18-25 april.

En veckas latmaskeri i solen, närmare bestämt San Agustin på södra GC. Blåsigt och de första dagarna och faktiskt lite mulet, men det är ju varmt så det räcker ändå. Man knallar runt lte på strandpromenaden och tänker inte så mycket på att solen tittar igenom molnen lite då o då. Brände pannan å det ljuvligaste första dagen, sedan inhandlades raskt en keps.

Förra gången vi var här var jag ute en heldag med turbåt och fiskade. Roligt, men jag lämnade mer bidrag till havet än jag tog därifrån om man säger så... blir ju sjösjuk på sjöarna hemmavid ibland till o med. Då ska vi inte snacka om vilka vågor det gick här nere i blåsten. Inte att tänka på att ge sig ut alltså. 

På stränderna står det lite folk o fiskar med rackarns långa teleskopspön. Mest kanariebor. De kör paternoster med två upphängare. Blandad framgång kan man säga. De blir av med agnet, råa räkbitar, oavbrutet. Misstänker två orsaker, dels för stort agn/krok och dessa hemskespön, till råga på allt med en bastant haspel laddad med 0,30 nylon...

Det hade väl varit ok om fisken hade varit nån storlek på. Jag såg endast två pers som fick nåt och de firrarna syns på bilderna nedan. Två var typ Gylta, stora läppar med tänder långt fram. Den större som han redan hunnit fjälla, liknade en akvariefisk. Tänderna var sammanvuxna till en "näbb" innanför läpparna. Såg ut att kunna bitas. De gjorde soppa på fiskarna sade han.

Nja förresten, minns nu att jag såg en som fick en handflatestor Tunga av nåt slag. Den slängde han faktiskt tillbaka.

Inget fiske för mig alltså, men trevliga utflykter i grannskapet. Hyrde bil o åkte upp i bergen, storslaget. Lite shopping med frun, utbudet är utan att överdriva gigantiskt. Kläder, parfym, skor, barer o restauranger etc. etc...

Inhandlade efter en hård förhandling som ett tag hotade sluta i handgemäng ett par nya badbrallor och ett par kanonfina sandaler för €30 tillsammans.
För att inte tala om en fantastisk fiskehatt! Riktigt bra kvalité. Tyvärr blå och text på, men man kan inte få allt. 65 spänn!

Ja, ja, nu är det slutlekt. Gösarna o Gäddorna står nog och väntar och undrar vart jag tagit vägen.

Utsikten från balkongen. Duger väl...




Svindlande vyer.




Oxfilé Provencale m råstekta potatis, svamp o grönsaker




Åh, vilken snygging. Hatten alltså...




Spanska fiskare.





Två av de firrar jag såg fångas.




Liten firre, matade dem med snäckkross.


.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar